Ik denk dat voor de meesten van ons, dingen die natuurlijk zijn, dingen zijn die bestaan en in stand worden gehouden zonder de hulp van de mens. Wanneer adverteerders ons vertellen dat de ingrediënten in hun nieuwe drankje volkomen natuurlijk zijn, impliceren ze dat het product niet in een laboratorium is gemaakt, niet door de mens is gemaakt. Wanneer zaden groeien tot planten, een leeuw een hert doodt en eet, een vallende ster aan de nachtelijke hemel, definiëren we dit als natuurlijke gebeurtenissen, onaangetast en niet beïnvloed door de mensheid. De natuur als geheel is zelfvoorzienend, hoewel sommige natuurlijke gebeurtenissen zeer destructief kunnen zijn. De ijstijd, die het leven op aarde vernietigde zoals het toen was, was zeer destructief, hoewel het leven zelf wel overleefde.

De natuur heeft het vermogen om zelf te kiezen en is zelfvoorzienend

Een ding dat de mensheid lijkt te onderscheiden van alle andere aspecten van de natuur is ons vermogen om te kiezen. We kunnen zelfvoorzienend zijn of we kunnen ervoor kiezen om zelfvernietigend te zijn. Aangezien we geboren zijn met dat vermogen om te kiezen, betekent dat dan dat het vermogen van de mens om te kiezen deel uitmaakt van de universele natuur? Als de aard van de mensheid een onderdeel is van de universele natuur, dan is de zelfvoorzienendheid van de natuur een keuze, niet een gegeven.

  • De mensheid kan ervoor kiezen om te veel gifstoffen in onze bodem te stoppen, waardoor deze wordt beroofd van zijn natuurlijke vermogen om planten te laten groeien. De mensheid kan ervoor kiezen om onze rivieren en meren te vervuilen, waardoor ze niet in staat zijn om het waterleven in stand te houden.

Waarom kan de mens een vernietigende kracht hebben op de natuur

De mensheid kan ervoor kiezen om een vernietigende kracht te zijn op de natuur, een beschermer van de natuur, of zelfs een partner van de natuur. Wanneer wetenschappers de genetica in de zaden veranderen om grotere vruchten te produceren, zou je kunnen zeggen dat we samenwerken met de natuur, hoewel velen er niet van overtuigd zijn dat bemoeienis met de genetica gezond of verstandig is.

Wanneer boeren synthetische meststoffen en pesticiden gebruiken om hun gewassen groter en sneller te laten groeien, doen ze eigenlijk onrecht aan de aard van de bodem, omdat de bodem na verloop van tijd zijn vermogen verliest om iets te laten groeien. Soms denkt de mensheid dat ze de natuur beter kunnen doen dan de natuur. Domheid in het beste geval, arrogantie in het slechtste geval.

De natuur heeft het vermogen om zichzelf in stand te houden

Als de aard van de natuur haar aangeboren vermogen is om zichzelf in stand te houden, dan kan de mens ervoor kiezen om “onnatuurlijk” te zijn, op zijn minst op het universele niveau. Sommigen zouden zeggen dat het de natuur van de mens is om destructief te zijn, om oorlog te voeren, om zijn eigen belangen boven die van anderen te stellen. Ze zeggen dat het de aard van de mensheid is om egoïstisch te zijn. Toch zijn er mensen die kiezen voor vrede boven oorlog, voor medelijden boven wraakzucht, voor de gezondheid en veiligheid van anderen boven zichzelf. Wat is dan de ware aard van de mens? In feite kan de mens zijn natuur kiezen. Hij kan ervoor kiezen om de universele natuur boven zijn eigen natuur te plaatsen of de natuur te vernietigen voor zijn eigen belang.