Herinnert u zich de leeftijd van het pre-internet winkelen? Een dagje veel lopen om het juiste product voor de juiste prijs te vinden en waar je vaak terugkomt in de winkel waar je bent begonnen, maar dan met pijnlijke voeten! Het winkelen werd gekenmerkt door:

Hoe kun je tegenwoordig online vergelijken zonder gedoe?

Als gevolg daarvan was er minder concurrentie op het gebied van kosten en bevonden de detailhandelaren zich in een veel sterkere positie dan de consument.

  • De hele situatie is omgedraaid en de klant bevindt zich nu in een veel sterkere positie met toegang tot een massa aan informatie. Sommigen zouden beweren dat er mogelijk te veel informatie is.
  • Het is nu absoluut niet meer nodig om het comfort van je huis en de rij in de file te verlaten, te zorgen voor volgepakte winkels en afpersende parkeertarieven te betalen. Alles kan online worden gekocht en aan de deur worden geleverd.
  • Zelfs als u nog steeds geniet van een bezoek aan de winkels kunt u nu uw onderzoek vooraf doen om te weten waar de producten zich kunnen bevinden en wat u kunt verwachten om te betalen.

De moeilijkheid is echter om door het oerwoud van informatie te zoeken naar de details die relevant zijn. Dit is waar prijsvergelijkingstools een toegevoegde waarde hebben en waarom er nu een grote selectie van dergelijke tools is die alle soorten retailsectoren bestrijken, van gas en elektriciteit tot iPod’s en vakanties.

Hoe werken deze prijsvergelijkingstools?

Prijsvergelijkingstools verzamelen hun informatie op een aantal verschillende manieren, maar de twee meest voorkomende methoden zijn dat wel:

  • Data feeds – Deze methode is gebruikt door enkele van de grotere prijsvergelijkingstools en houdt in dat de verkoper een bestand met product- en prijsinformatie aanmaakt en dit naar de vergelijkingstool stuurt.
  • Web ‘crawling’ – Bij deze methode bezoekt een zoekmachine crawler alle relevante websites en stuurt de informatie terug naar de vergelijkingstool.
  • Prijsvergelijkingssites brengen gebruikers meestal geen kosten in rekening voor de dienst die ze aanbieden. In plaats daarvan krijgen ze betaald via een van de volgende methoden:
  • Forfaitaire vergoeding voor vermelding op de prijsvergelijkingssite
  • Vergoeding voor elke keer dat een gebruiker doorklikt naar een website van een winkelier
  • Vergoeding voor elke keer dat een gebruiker iets koopt